تسبیح دیجیتال

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 
+ حقدوست 
للشيخ أبى السعادات أسعد بن عبد القاهر بن أسعد الأصفهاني.
يروى عنه السيد رضى الدين جمال السالكين علي بن طاوس والمحقق نصير الدين الطوسي
والشيخ ميثم البحراني ذكره في ( رسالة مشائخ الشيعة ) و ( أمل الآمل )
ومر في ( ذخر العالمين في شرح دعاء الصنمين ) المؤلف ( 1119 )
ان هذا الكتاب كان موجودا عنده. ونقل عنه المجلسي في باب القنوت من كتاب صلاة البحار.
جالب است بدانيد که مرحوم کفعمي نيز از اين عالم بزرگ نقل قول کرده است:
خاتمة المستدرك - الميرزا النوري - ج 2 - ص 463
ج - الشيخ الفاضل الجليل أبو السعادات أسعد بن عبد القاهر بن أسعد الأصفهاني،
العالم الفاضل المعروف، صاحب كتاب رشح الولاء في شرح دعاء صنمي قريش،
الذي نقل عنه الشيخ إبراهيم الكفعمي في حواشي جنته وغيرها.
********* ****
عالم ديگري که متن دعاي صنمي قريش را بيان کرده و متقدم بر مرحوم کفعمي مي باشد،
مرحوم شيخ حسن بن سليمان حلي مي باشد.
ايشان از علماي قرن 8 بوده اند و از شاگردان مرحوم شهيد اول بوده اند.
مرحوم حسن بن سليمان حلي، دعاي صنمي قريش را در کتاب " المحتضر " ص 111 بيان نموده است....
********* ****
يکي ديگر از شارحين اين دعا، مرحوم يوسف انداروادي بوده است.
كشف الحجب والأستار - السيد إعجاز حسين - ص 335
1839 - شرح دعاء صنمي قريش بالفارسية
ليوسف بن محمد بن الحسين بن محمد النصير الطوسي الاندرودي
أوله الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الخلائق محمد وآله أجمعين الخ *
تراجم الرجال - السيد أحمد الحسيني - ج 2 - ص 874
يوسف الانداروادي ( ق 8 - ق 8 )
يوسف بن الحسين بن محمد النصير الطوسي الانداروادي عالم جليل واسع الاطلاع،
من أعلام القرن الثامن، كان يسكن في سبزوار.
اختلفت النسخ في الحسين " الحسن " والطوسي " الطبرسي ".
له " شرح دعاء صنمي قريش " ألفه سنة 740.
******** *****
يکي از شارحين دعاي صنمي قريش، مرحوم مولي علي عراقي مي باشد...
آغا بزرگ طهراني چنين مي گويند:
الذريعة - آقا بزرگ الطهراني - ج 13 - ص 256
( 939: شرح دعاء صنمي قريش ) للمولى علي العراقي الفه سنة 878 ه*.
ذكره في ( الرياض ) وقال: انه فارسي رأيته باسترآباد وألفه هو في قصبة جاجرم.
****** *****
+ حقدوست 

مرحوم آغا بزرگ طهراني در کتاب " الذريعه " تصريح دارد که دعاي صنمي قريش از ادعيه معروفه مي باشد.
الذريعة - آقا بزرگ الطهراني - ج 13 - ص 246
وبالنظر لاهتمام القدماء بها ورغبتهم في إيضاح معانيها،
فقد عمدوا إلى شرح معظم الأدعية المعروفة ك* ( دعاء أبي حمزة الثمالي )
و ( دعاء الاحتجاب ) و ( دعاء الجوشن الصغير ) و ( دعاء الجوشن الكبير )
و ( دعاء السمات ) و ( دعاء السيفي ) و ( ودعاء الصباح ) و ( دعاء صنمي قريش )
و ( دعاء العديلة ) و ( دعاء كميل بن زياد ) و ( دعاء المشلول ) و ( دعاء الندبة ) وكثير غيرها.
*************
مرحوم آيت الله العظمي مرعشي نجفي در " شرح احقاق الحق " عبارتي دارند که نشان از اطمينان از صحت صدور دعاي صنمي قريش دارد.
شرح إحقاق الحق - السيد المرعشي - ج 1 - شرح ص 337
أورده العلامة المجلسي في باب القنوت من كتاب الصلاة من مجلدات البحار
ونقل هناك فوائد عن كتاب رشح الولاء في شرح الدعاء
للشيخ الجليل أسعد بن عبد القاهر بن الأسعد الإصبهاني،
ثم اعلم أن لأصحابنا شروحا على هذا الدعاء ( منها ) الرشح المذكور ( ومنها )
كتاب ضياء الخافقين لبعض العلماء من تلاميذ الفاضل القزويني صاحب لسان الخواص
( ومنها ) شرح مشحون بالفوائد للمولى عيسى بن علي الأردبيلي
وكان من علماء زمان الصفوية، وكلها مخطوطة.
وبالجملة صدور هذا الدعاء مما يطمئن به، لنقل الأعاظم إياها في كتبهم واعتمادهم عليها.
+ حقدوست 
موفق باشيد دوست گرامي
پاسخ

التماس دعاي فرج
+ حقدوست 
للشيخ أبى السعادات أسعد بن عبد القاهر بن أسعد الأصفهاني.
يروى عنه السيد رضى الدين جمال السالكين علي بن طاوس والمحقق نصير الدين الطوسي
والشيخ ميثم البحراني ذكره في ( رسالة مشائخ الشيعة ) و ( أمل الآمل )
ومر في ( ذخر العالمين في شرح دعاء الصنمين ) المؤلف ( 1119 )
ان هذا الكتاب كان موجودا عنده. ونقل عنه المجلسي في باب القنوت من كتاب صلاة البحار.
جالب است بدانيد که مرحوم کفعمي نيز از اين عالم بزرگ نقل قول کرده است:
خاتمة المستدرك - الميرزا النوري - ج 2 - ص 463
ج - الشيخ الفاضل الجليل أبو السعادات أسعد بن عبد القاهر بن أسعد الأصفهاني،
العالم الفاضل المعروف، صاحب كتاب رشح الولاء في شرح دعاء صنمي قريش،
الذي نقل عنه الشيخ إبراهيم الكفعمي في حواشي جنته وغيرها.
********* ****
عالم ديگري که متن دعاي صنمي قريش را بيان کرده و متقدم بر مرحوم کفعمي مي باشد،
مرحوم شيخ حسن بن سليمان حلي مي باشد.
ايشان از علماي قرن 8 بوده اند و از شاگردان مرحوم شهيد اول بوده اند.
مرحوم حسن بن سليمان حلي، دعاي صنمي قريش را در کتاب " المحتضر " ص 111 بيان نموده است....
********* ****
يکي ديگر از شارحين اين دعا، مرحوم يوسف انداروادي بوده است.
كشف الحجب والأستار - السيد إعجاز حسين - ص 335
1839 - شرح دعاء صنمي قريش بالفارسية
ليوسف بن محمد بن الحسين بن محمد النصير الطوسي الاندرودي
أوله الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الخلائق محمد وآله أجمعين الخ *
تراجم الرجال - السيد أحمد الحسيني - ج 2 - ص 874
يوسف الانداروادي ( ق 8 - ق 8 )
يوسف بن الحسين بن محمد النصير الطوسي الانداروادي عالم جليل واسع الاطلاع،
من أعلام القرن الثامن، كان يسكن في سبزوار.
اختلفت النسخ في الحسين " الحسن " والطوسي " الطبرسي ".
له " شرح دعاء صنمي قريش " ألفه سنة 740.
******** *****

+ حقدوست 
( 942: شرح دعاء صنمي قريش ) فارسي في غاية البسط يقرب من ( مجمع البحرين ) يوجد عند المحدث الميرزا عبد الرزاق الهمداني، كما حدثني به. ( شرح دعاء صنمي قريش ) اسمه ( نسيم العيش ) كما يأتي في حرف النون.
( 943: شرح دعاء صنمي قريش ) أبسط عبارة من ( رشح الولاء ) وهو موافق معه في المطالب، لم يذكر فيه اسم التأليف ولا اسم مؤلفه، كان عند المولى مهدي القزويني صاحب ( ذخر العالمين ) حين تأليفه له في سنة 1119 ه*. كما ذكره في أوله، ولعله بعينه ( ضياء الخافقين ) الآتي في حرف الضاد.
( 944: شرح دعاء صنمي قريش ) لشيخنا الميرزا محمد علي المدرس الچهاردهي النجفي، كان بخطه عند حفيده مرتضى المدرسي.
اللهم العن صنمي قريش و جبتيها
مرحوم شيخ انصاري در " کتاب الصلاه " چنين مي گويند:
كتاب الصلاة - الشيخ الأنصاري - ج 1 - ص 415 - 416
بناء على منع ما تقدم من كونها من كلام الآدميين، ومنع حجية إجماع المنقول ما لم يفد الاطمئنان بالحكم، فبقي أصالة الجواز، بل استحبابها، بناء على ما عرفت من كونها - ولو على تقدير كونها من أسماء الألفاظ - داخلة في الدعاء المستحب عموما وخصوصا في الصلاة، حتى ورد أنه أفضل فيها من قراءة القرآن، مضافا إلى ورود بعض الأدعية المشتملة على هذه الكلمة كدعاء صنمي قريش الذي كان يقنت به أمير المؤمنين عليه السلام، ودعاء آخر مشتمل عليها حكي عن المهج والبلد الأمين نسبته إلى مولانا أبي إبراهيم عليه السلام، وما عن مفتاح الفلاح من ذكر بعض القنوتات المشتملة عليها.

اين دعا در متون قبل از کتب مرحوم کفعمي هم آمده است... همچنان که شارحين متقدم بر مرحوم کفعمي، اين دعا را شرح داده اند!
همانند يکي از اساتيد مرحوم سيد بن طاووس
إقبال الأعمال - السيد ابن طاووس - ج 1 - ص 11 - 12
مشايخه والمجيزين له:
1 - الشيخ أسعد بن عبد القاهر بن أسعد الأصفهاني، صاحب كتاب رشح الولاء في شرح دعاء صنمي قريش، اجازه في صفر سنة 635 ه*.
يعني ايشان ( شيخ اسعد اصفهاني ) که در قرن 7 زنده بوده است، شرح دعاي صنمي قريش را نوشته است و تقدم دارد بر مرحوم کفعمي که متوفي سنه 905 ه. ق هستند!!!
الذريعة - آقا بزرگ الطهراني - ج 11 - ص 236
( 1434: رشح الولاء في شرح الدعاء ) يعنى دعاء صنمي قريش.

+ حقدوست 
علامه خوئي در معجم ج 1 ص 35 در مورد " عدم امامت غير بالغ " که بر اساس روايتي ضعيف است بيان مي دارند که روايت ضعيف منجبر به عمل مشهور ( اصحاب اماميه ) مي باشد.
البته در اينمورد نيز روايات و مثالها زياد اند ولي همين اندک براي اثبات مرام کفايت مي کند.
در مورد دعاي صنمي قريش،تاييد شيخ اعظم انصاري و کلام علامه مجلسي مبني بر مشهور بودن اين روايت، براي ما کفايت مي کند....
البته اين ادعيه بيشتر بر ضد عقايد اهالي وحدت است.... لذا حتي بر زيارت عاشورا هم خدشه مي کنند که لعن آخر را ندارد!!!
نظر علامه مجلسي راجع به اين دعا:
بحار الأنوار - العلامة المجلسي - ج 30 - ص 394
أقول: و دعا صنمي قريش مشهور بين الشيعة، ورواه الكفعمي عن ابن عباس، أن أمير المؤمنين عليه السلام كان يقنت به صلاته، وسيأتي في كتاب الصلاة إن شاء الله، وهو مشتمل على جميع بدعهما، ووقع فيه الاهتمام والمبالغة في لعنهما بما لا مزيد عليه.
اين هم ليستي از شارحين اين دعا:
الذريعة - آقا بزرگ الطهراني - ج 13 - ص 256 - 257
( شرح دعاء صنمي قريش ) للشيخ أبي السعادات أسعد بن عبد القاهر، أستاذ المحقق الخواجة نصير الطوسي وغيره، واسمه ( رشح الولاء في شرح الدعاء ) كما مر في ج 11 ص 236.
( 939: شرح دعاء صنمي قريش ) للمولى علي العراقي الفه سنة 878 ه*. ذكره في ( الرياض ) وقال: انه فارسي رأيته باسترآباد وألفه هو في قصبة جاجرم.
( 940: شرح دعاء صنمي قريش ) فارسي، للفاضل عيسى خان الأردبيلي.
( 941: شرح دعاء صنمي قريش ) فارسي، ليوسف بن حسين بن محمد النصير الطوسي الاندرودي، أوله: الحمد لله رب العالمين.. الخ رأيته عند العلامة أبي المجد الشيخ آغا رضا الأصفهاني. ( شرح دعاء صنمي قريش ) اسمه ( ذخر العالمين ) كما مر في محله ج 10 ص 9.

+ حقدوست 
سلام دوست گرامي
ضمن سپاس از حضور و تذکر شما، مطلب ذيل در جواب آنها ارسال شد اگر منتشر کنند:

اهل علم مي دانند که فقها قاعده اي دارند به نام " تسامح در ادله سنن" که بر اساس اين قاعده، مثلا ادعيه اي که مضامين آنها در روايات ديگر آمده باشد را تصحيح مي نمايند و لو اينکه به ظاهر (!) سند آنها مقبول نباشد.
البته شايد برخي از مدعيان (!) ندانند که هر روايت مرسله را ضعيف نمي شمارند.
بلکه بسياري از روايات مرسله که مضامين آنها در ديگر روايات آمده باشد، مقبول است.
گذشته از اينکه حتي روايات ضعيف را نيز ما طرد نمي کنيم چرا كه برخي از روايات ضعيف برخي ديگر را تقويت مي كند و از مجموع روايات ضعيف مضمون مورد اتفاق آن ثابت مي شود.
اين قاعده اي است که هم رجاليون شيعه قبول دارند و هم رجاليون اهل خلاف دعاي صنمي قريش دعايي که امام علي عليه السلام در قنوت خود آن را مي خواندند.
و سخن شيخ انصاري در تاييد اين مطلب، بهترين دليل بر صحت ان است....
البته کلام علامه مجلسي نير مهر تاييد و تکميل اين مطلب است...
مرحوم شيخ علي نمازي در قسمت مقدمه رجال خود ( مستدرک علم رجال الحديث ) بيان مي نمايد که در بررسي احاديث، هم سند مهم و هم متن روايت!
و البته بسياري روايات هستند که شايد در ظاهر سند آنها ضعف ديده شود ولي به دليل عمل اصحاب اماميه به آنها، روايت تصحيح شده است.
مثلا: روايتي که مشهور است در مورد وجوب طمانينه در نماز، مخدوش است و بنابر کلام مرحوم صاحب حدائق، اجماع علما دليل بر قبول آن است.
در رجال و فقه، چنين کلامي مشهور است: ضعف الروايه منجبر بعمل الاصحاب!

پاسخ

سلام عليکم و رحمه اللهممنون از حسن توجه شمامتاسفانه زياد شده سايت ها و محافلي که اينگونه دعاهاي مهم رو رد مي کنند.دنياي مجازي هم که شده فضايي براي رد کردن بدون سند و مدرک، و باز بيان مطالب کاذب و دروغ، و در مقابل مخاطب هايي بي حوصله که حتي به اسناد و مدارک ذکر شده رجوع نمي کنند.تشکر از پيام هاي کامل و قابل استناد شما.التماس دعاي فرجدر پناه حقصلي الله عليک يا بقيه الله في ارضه
+ U.S.T 
بسم رب المنتظرين
صلي الله و عليک يا بقيه الله
چه خوش قدمي برداشته ايد در مسير تعجيل در امر فرج, توفيقي که در اين زمانه کمتر شامل حتي اهل دلي ميگردد, امروز که تمام کفر و شياطين دست در دست هم داده اند تا با اشاعه منکر , در امر فرج تاخير ايجاد کنند, بجاو موکد است که شيعيان حيدر کرار حرکتي عاشورايي نمايند و قدم محکمي در اين باب بردارند, توفيقتان مستدام, اللهم عجل لوليک الفرج
پاسخ

سلام عليک صلي الله عليک يا بن فاطمه الزهراان شاءالله خود حضرت ولي عصر همراهمون باشند.پاينده و برقرار باشيد.اللهم عجل لوليک الفرج